Forside   |  Oversigt   |  Få teksten læst højt   |  Tip en ven   |  Søg

Gode råd til studiet

Vi har spurgt Martin Pors Knudsen, rådgiver på Rådgivnings- og Støttecentret på Aarhus Universitet, hvilke råd han vil give til studerende med psykiske problemer.

Mange af de råd, Martin har, er i virkeligheden de samme, som han giver til alle studerende. Helt overordnet, så handler det om at finde balancen. For som Martin forklarer, så kæmper de fleste studerende med at finde sig til rette på deres studie. Og de føler sig også presset, forvirrede og kan have det svært i perioder. Men har man psykiske problemer, så forstærkes det hele og kan føles ti gange værre. Så rådene er altså ikke særligt skræddersyet til psykisk sårbare unge. De gælder for alle studerende – men i særlig høj grad for psykisk sårbare unge.

Gode råd til at komme gennem studiet

  1. Vælg uddannelse med fornuft og hjerte. Lyt gerne til hvad andre mener: Forældre, sagsbehandlere, venner osv. De har ofte vigtige pointer med det, de siger. Men husk at det er dig, der skal gennemføre uddannelsen, og at det er dit liv. Lyt derfor også meget grundigt til dig selv: Hvad er din interesse? Hvad vil du gerne have ud af at uddanne dig? Hvor mener du selv, dine evner og begrænsninger ligger? Træf så en beslutning, hvor du lytter både til fornuften og lysten.

  2. Sørg for at have et liv ved siden af studiet. Det er godt og nødvendigt at være engageret i sit studie, og at studiet bliver en del af din identitet. Men hvis studiet bliver hele dit liv, er der en risiko for præstationsangst og for, at et dårligt eksamensresultat kan vælte dig helt. Særligt i pressede situationer har man en tendens til at skære alle de andre gode ting (f.eks. venner, motion osv.) i sit liv væk for at få mere tid til at studere. Men de gode ting er med til at give dig energi til at studere og lade dig op. Derfor er der risiko for at starte en negativ spiral, hvor du bruger al din energi på studiet og ikke bliver ladet op igen. Det gør dig dårligere til at studere, hvilket igen kræver, at du bruger endnu mere tid på studiet. Det handler om at skabe balance mellem studiet og resten af livet. Hvis balancen tipper – hvad end det er hen imod for meget studie eller for meget fritid – så bliver det sværere for dig at gennemføre din uddannelse.

  3. Læg et realistisk ambitionsniveau. Det er bedre at få en middel eller halvdårlig karakter end slet ikke at få afleveret. Det er bedre at studere et par semestre på nedsat tid end helt at droppe ud af uddannelsen. Tænk på, at du studerer for at lære noget, og at du ikke skal kunne det hele fra starten af. Hvis du holder fokus på din læring, skal det med karaktererne nok komme. Spørg dig selv: Hvad lærte jeg af det fag? Fagligt, metodisk og omkring min egen måde at arbejde på, i stedet for at fokusere på: Hvad fik jeg ved den eksamen.

  4. Vær åben omkring dine studiemæssige vanskeligheder. Det er ikke alle, der har lyst til at fortælle medstuderende, vejledere eller undervisere om deres psykiske lidelse eller vanskeligheder. Det er heller ikke alle du møder, der er lige gode til at håndtere, at du fortæller dem, at du f.eks. lider af skizofreni eller personlighedsforstyrrelse. Nogen vil måske reagere med forståelse og andre med usikkerhed. Men langt de fleste vil have forståelse for, at du kan have svært ved at planlægge dit studiearbejde, koncentrere dig i længere tid ad gangen, strukturere læsning eller skrivning, bevare overblikket over uddannelsen, hvis du er åben om disse ting. Mit råd er altså: Vær så vidt muligt åben omkring dine studiemæssige vanskeligheder og overvej så, hvor meget du derudover har lyst til at fortælle om dig selv og din psykiske lidelse eller vanskeligheder.

  5. Gør hvad du kan for at komme i en god studiegruppe. Det er ikke altid let – specielt ikke, hvis du er særligt følsom over for andres meninger om dig eller for uenigheder i gruppen. Men en god studiegruppe kan være det, der gør forskellen på, om du gennemfører din uddannelse og særligt, hvor sjovt og lærerigt studieforløbet bliver for dig.

  6. Undersøg dine muligheder for hjælp og støtte i forhold til din uddannelse. Find ud af, hvilken støtte du kan få og brug den. En del studerende med psykiske vanskeligheder synes, at de snyder, hvis de får støtte i forhold til deres uddannelse.  Vi hører tit studerende sige: Det går rigtig godt med mit studie, men jeg får jo også hjælp.

  7. Mind ofte dig selv om, hvorfor du gør det her? Hvad er meningen med denne uddannelse? Hvorfor er det meningsfuldt at studere det, jeg gør? For mig selv, for samfundet, for verden?
Ungekompasset.dk  •  Østergade 5, 3. sal  •  1100 København K  •  Tlf. 50 846 846  • 
© Copyright 2011Disclaimer

www.ungekompasset.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.ungekompasset.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.ungekompasset.dk her --